Leva i nuet tips

Leva i nuet tips för den stressade

Samhället vi lever i håller på att bli allt mera fyllt av stress och saker som måste göras eller som måste testas. Vi stöter dagligen på diskussioner som handlar om vad någon annat gjort eller vad man borde göra, vilket gör att vi missar väldigt mycket annat. Oavsett vilket skede i livet du befinner dig i kommer du behöva leva i nuet tips. Ett av dessa och det mest klichéfyllda är att fånga dagen.

Om det är fint väder så ska du verkligen passa på att bara vara ute och njuta, oavsett vad du gör. Regnar det så kan du ta ett spontan besök på bio själv, man måste inte gå med någon, man måste inte prata om filmen efteråt. Ett av de bästa leva i nuet tips som finns är att bara vara sig själva och göra det som verkligen passar dig när du har tid över. Strunt i vad alla andra gjort eller planerar att göra lev varje dag som du själv vill leva.

Annonser

Filosofiskt tänkande och vad det innebär

Filosofiskt tänkande och ordets innebördDags för lite filosofi och hög tid att få klarhet i vad ett filosofiskt tänkande innebär. Det är en stor och viktig fråga och jag kommer inte få plats med allt här, långt ifrån, men jag vill dela med mig av mina tankar kring ämnet. Ordet filosofi är grekiska och betyder ”kärlek till visdom” och det sägs att den västerländska filosofin uppstod på 500 -talet fvt. i Grekland. Filosofi handlar om att hitta strategier att följa som passar dig, för att ditt liv ska bli rikare och mer meningsfullt. Använder du dig redan av mindfullness eller gör yoga, så utgår du ifrån tekniker grundade ur ett filosofiskt perspektiv för att hitta sin livsbalans och känna sin kropp. En av de viktigaste frågorna inom filosofin har alltid varit ”finns det någon verklighet utanför mina tankar?”, alltså uppfinner du själv världen i och med att du tänker eller existerar världen i sig själv? Det är väldigt stora och komplexa tankar, som du antagligen inte kommer att kunna besvara och det är inte heller meningen med mitt inlägg. Jag vill att du ska kunna hitta tekniker som gör ditt liv mer komplett. Det är så lätt att köra på i 120 km/timmen, utan att stanna upp, andas och tänka på vad du verkligen behöver och vad som är betydelsefullt. Hur ska du orka jobba i 20, 30 eller 40 år till, vara en bra kamrat och en vänlig partner om du inte hittar tekniker där du kan samla kraft och positiv energi? En filosofisk resa börjar med en undran, som Platon sa.

Meditationstekniker

Du har säkert hört flera gånger hur bra meditation är för vår hälsa. Men du kanske inte vet hur bra det egentligen är och att det finns flera olika tekniker att använda.

Så i detta inlägget tänkte jag berätta om alla fördelarna samt vad det finns för olika metoder att använda sig av så du kan hitta vad som passar bäst för dig.

Några av alla fördelarna med meditation är:

  • Minskar kroppens negativa reaktioner på stress
  • Sänker och stabilisera blodtrycket
  • Ger avslappning och ett inre lugn
  • Ökar koncentrationsförmågan
  • Balanserar humöret
  • Bidrar till jämnare och bättre sömn
  • Ger bättre självkänsla och självförtroende
  • Förbättrad självkännedom
  • Hjälper dig leva livet fullt ut och släppa taget om motgångar och negativitet!

    meditation

Alla dessa fördelar vill vi helt klart ta del av! Så här kommer några varianter av meditation du kan prova.

Mindfulness
Jag har pratat om mindfulness i tidigare inlägg och det handlar enkelt uttryckt om att vara medveten om tillvaron. Att endast sitta och dricka en kopp te och känna efter hur muggen känns i handen, hur teet smakar, hur du känner dig när du dricker teet, lyssnar på hur du andas, känner efter hur kroppen känns och så vidare är mindfulness. Detta borde vi göra mer av hela tiden, att ha kropp, själ och sinne på samma plats helt enkelt. Meditationen kan vara att bara sitta och titta på din trädgård och ta in alla färger, former, ljud och ljus.

Kärleks-meditation
Denna typ av meditation skapar mer kärlek och lycka i ditt liv. Du har säkert hört uttrycket att du måste älska dig själv först innan du kan älska andra. Detta är vad denna meditationsteknik går ut på.
Sitt eller ligg bekvämt och fokusera på att känna ovillkorlig kärlek till dig själv och var glad och stolt över den du är. Du kan sedan utöka kärleken till andra personer i din närhet. När du till och med kan känna kärlek till dina fienden har du uppnått en otroligt stark kärlek till dig själv och du kommer att märka hur ditt liv kommer kännas mycket lyckligare.

Varva ner-meditation
Du har säkert märkt att du utför rörelser betydligt fortare när du är stressad, som ibland för att du tappar, slipper och slå sönder saker för att du agerar snabbare än normalt.
Denna typ av meditation går ut på att du gör vardagliga saker lite långsammare än normalt. Det kan handla om att diska, laga mat, duscha, städa, äta och så vidare. Gör saker lite långsammare och reflektera vad du gör och försök också att matcha tempot med dina tankar med takten på dina rörelser. Du vill inte ha en hjärna som går 190 km/h när du försöker varva ner.

Andningsmeditation
Ju fortare vi andas, ju mer stressad blir kroppen. Detta betyder med kortisol i kroppen som inte är bra i längre perioder.
Sätt dig bekvämt och blunda och börja fokusera på din andning. Se till att den kommer djupt ner i magen och inte håller sig uppe i enbart bröstkorgen. Magen som ska gå lite utåt när du andas och bröstet ska bara höjas lite grann. Börja sedan långsamt att räkna din andetag för att hålla hjärnan så blank och avslappnad som möjligt. Bäst är om du hela tiden bara räknar upp till fem och sedan börjar om från ett igen. Det har visat sig att det är svårare att hålla räkningen och koncentrationen om man använder högre siffror.

Affirmationsmeditation
Denna typ tycker jag är mest rolig att använda mig av då den kan både öka självkänsla och självbild. Hjärnan kan nämligen inte skilja på vad som är verklighet och vad som endast är i din fantasi. Så här kan du fantisera ihop precis vad som helst.
Du börjar precis som vanligt med att sätta eller lägga dig bekvämt och andas lugnt och jämnt och slappna av i kroppen. Sedan så börjar du visualisera vad du vill åstadkomma. Det kan handla om bättre självförtroende och självkänsla som att känna sig utvilad, glad vacker, smal, muskulös eller vad det nu kan vara.
Om du till exempel har svårt att gå ner i vikt så börjar du visualisera hur lätt du har för att gå ner i vikt, du känner lyckan av att komma i favoritjeansen, att ställa sig på vågen och se hur du gått ner och alla andra känslor som du förknippar med ditt mål.
Flera undersökningar har visat att idrottsmän ofta använder denna typ av meditation för att förbättra sina resultat. Dels för att hjärnan som sagt inte kan skilja på verklighet och fantasi så det skapar ett muskelminne, men också för att om du inte vågar drömma om ditt mål, hur ska du då kunna uppnå det?

Det finns massor av fler tekniker att använda sig av, detta är bara några av dem. Hoppas att du gillar och kan använda någon av dem.

Tips på ljudböcker

Jag har pratat tidigare om att ljudböcker är superbra för att försöka stressa ner och bara försöka vara i nuet. De är också ett trevligt sällskap i bilen eller när man lagar mat och annat.

Så jag skulle vilja tips som två ljudboksserier som jag verkligen har fastnat för.

Den ena är Hamiltonböckerna av Jan Guillou som läses av Tomas Bolme. Jag har alltid tyckt att Jan Guillous böcker är tunga och svåra att läsa, men som ljudbok är de fantastiska, och så är det ju något med Tomas röst som gör att man bara inte kan sluta lyssna.

ljudböckerJag har också lyssnat på ett par böcker ur True blood-serien på engelska, tänkte jag skulle försöka förbättra den lite. Hon som läser böckerna är verkligen helt magisk, för hon ändrar röstläge och dialekt beroende på vem det är som talar i boken. Det är som ett helt skådespel, så enbart av denna anledningen är böckerna värda att lyssna på. Jag fastnade aldrig för tv-serien men böckerna är fantastiska. Det är otroligt underhållande att följa Sookie Stackhouse i hennes tankar och hennes accent från södra USA.

Så två bokserier som är väl värt att testa 🙂

Tips för att minska julstressen

Jag försöker verkligen att inte dras med i denna julstress och julhysteri som verka råda varje år. Vad har liksom hänt med ord som julfrid? Det är verkligen inte lätt att försöka att bara njuta av allt som händer runtomkring. Jag försöker att hitta mindfulness i allt jag gör istället för att se dem som måsten.

Som när jag slår in julklappar så försöker jag tänka att jag skapar något vackert och känslan av att ge bort någonting till någon jag tycker om. Samma sak när jag bakar, jag försöker att njuta av själva bakandet. Hur degen känns, hur det luktar och hur mysigt det är att baka istället för att se det som ett måste.

Jag går faktiskt väldigt ofta i kyrkan såhär års, det är något speciellt med att stiga in i en kyrka under julen. Så även om du kanske inte är troende så rekommenderar jag det ändå. Detta kan vara ett otroligt bra sätt att få en paus från vardagen, inga mobiler, ingen tv, ingen som pratar med dig, ljuvlig musik och bara ett skönt lugn och tid för reflektion.

Hittade också denna artikel om hur du kan minska stressen inför jul. Det är ju ingen hemlighet att pengar är en stor stressfaktor för många under julen. Så jag tänkte att detta kanske hjälper dig.

Så ta hand om dig i jul och låt inte stress och måsten förstöra din julfrid.

Advent

 

Yoga

Ett av de absolut bästa sätten att hitta mindfulness är att göra antingen yoga eller pilates. Det kan vara lättare att fokusera på att vara mindful, i nuet, om man har något att göra samtidigt.

I våra stressiga liv så har vi svårt att stänga av hjärnan så vi kan vila huvudet också. Här är en länk på en yogatimme som jag använder mig av rätt ofta. Om du är nybörjare i yoga eller känner dig väldigt otränad så kan det vara en idé att kanske bara göra 15 minuter första gången och sedan ta 5 extra minuter varje gång.

Var också snäll mot dig själv och välj de alternativ som finns. Yoga kan kännas lite svårt och ovant tills att du har fått upp rörlighet och styrka i kroppen.

Yoga är som du säkert också vet bra för hållning, corestyrka, balans, välbefinnande, rörlighet och styrka.

Lycka till 🙂

yoga 2

Ett sätt att bara vara här och nu

Jag har en uppmaning till dig som läser. Jag personligen tycker att vi är så väldigt vana vid att alltid multitaska och att alltid vara tillgängliga att vi blir rastlösa när vi får för lite stimulans utifrån.

Så min utmaning är att du någon tid på dagen bara ska göra en enda sak. Som till exempel när du är på stranden, ha inte med en massa böcker och mobiler. Passa på att bara njuta av det du ser, hör och känner och låt din hjärna och din själ varva ner lite.

Det kan också vara att när du åker buss bara sitta och titta ut genom fönstret. Vi behöver inte se vad som har hänt på Facebook, Instragram och Twitter varenda lediga minut vi har.

Nu när det är varmt och skönt så brukar jag sitta ute på altanen en halvtimme eller timme och bara titta på omgivningarna och låta tankarna vandra. Nu menar jag inte tänka på jobbet eller liknande, jag menar att egentligen inte tänka alls utan bara låta tankarna gå dit de själva vill.

Så jag utmanar dig att göra samma sak. Försök att i 30-60 minuter per dag göra ingenting under en månads tid. Bara sitt rakt upp och ner och låt tankarna vandra samtidigt som du uppmärksammar det som du ser runt dig. Känns solens värme mot huden, känn brisen, se gräset, titta på molnen, känns dofterna, lyssna på ljuden runtomkring. Detta är mindfulness och väldigt viktigt för vårt välbefinnande.

Till en början kan det vara svårt och det kliar i fingrarna efter någonting att göra, men försök att stå emot frestelsen att aktivera dem. Det kommer att bli lättare efter hand och vissa dagar kommer att vara lättare eller svårare än andra.

I början kan du lyssna på en ljudbok om du tycker att det är allt för svårt. Men du får endast lyssna! Detta är inte ett sätt att kunna ha mobilen nära och kika om det händer något på sociala medier. Det är bara ett sätt att hjälpa din hjärna och kropp att varva ner.

Antar du utmaningen?

mindfulness 2